Pressmeddelande från Scania

Scania presenterar nya generationen lastbilar

Den 23 augusti inleder Scania lanseringen av sin nya lastbilsgeneration, då de första lastbilarna för det europeiska fjärrtrafiksegmentet presenteras. Premiärvisningen innebär den publika debuten för 125-årsjubilerande Scanias största satsning någonsin på nya produkter och tjänster.

Scanias nya lastbilsgeneration premiärvisas den 23 augusti. Introduktionen kommer att ske i olika faser, med ett tydligt fokus på olika industri- och kundsegment och enligt en noga planerad ordning, där Scanias nuvarande och mycket uppskattade lastbilsgeneration kommer att säljas parallellt. Den successiva omställningen till den nya generationen inleds med applikationer för europeisk fjärrtrafik och kommer senare att följas av ytterligare lastbilsvarianter.

Den gemensamma nämnaren är att Scania har utvecklat ett brett utbud av skräddarsydda produkt- och tjänstelösningar som bidrar till att sänka drifts- och underhållskostnaderna samt öka tillgängligheten till fordonen.

Scania satsar på att bli ledande inom hållbara transporter, där partnerskap och digitalisering kommer att spela en allt viktigare roll. Hållbarhet är också ett av ledorden i den kommande lanseringen, eftersom detta kommer att vara av avgörande betydelse för såväl Scanias som kundernas – och deras kunders – framtida konkurrensförmåga.

– Vi befinner oss slutskedet av förberedelserna inom försäljnings- och serviceorganisationen och i det europeiska produktionssystemet. I nuläget lämnar vi inte någon ytterligare information om de många nyheter som väntar. Men jag är övertygad om att det som vi presenterar den 23 augusti kommer att låta tala om sig – både i och utanför branschen, säger Scanias försäljningsdirektör Christian Levin.

Länk till Scanias pressrelease (på engelska)