Kundcase Gasdriven Biltransport, Bild 1

Atteviks Bil AB

Nytt ekipage för hållbara transporter

Nytt ekipage för hållbara transporter

Den 22 december var en nästan historisk dag för Atteviks Lastbilar AB. Då gjordes den första leveransen till en ny kund. Sådana leveranser sker i och för säg titt som tätt, men unikt för den här leveransen är att den var först i sitt slag – ett ekipage för fordonstransporter helt drivet av biogas. Såvitt man vet den första biogasdrivna biltransporten i åtminstone Sverige, kanske i Europa. Och kunden var ingen mindre än systerbolaget – Atteviks Bil AB.

– Det var ett bra tag sedan vi började jobba med den här affären, säger Johan Sand, säljare på Atteviks Lastbilar i Nässjö. Vi har jobbat med ett flertal olika alternativ, men när vi hittade den här lösningen lossnade det hela och idag är det dags för leverans och provlastning.

Dragbilen – en Scania G410 – och trailern av fabrikat Rolfo med plats för 9 personbilar står prydligt parkerade framför Atteviks Lastbilars tidigare anläggning i Jönköping, där numera Atteviks Bil huserar.

Hög tid att byta

– Vi har förstås haft ett ekipage för fordonstransporter tidigare, men nu var det dags för förnyelse på den fronten, säger Leif Augustsson, VD på Atteviks Bil AB.

– Vi har tittat på flera olika alternativ, men det här var det som passade in bäst i vår filosofi – att utveckla den fossilfria delen av vår verksamhet.

– Vi ligger ju i framkant när det gäller försäljning av eldrivna personbilar, och vi kan konstatera att den delen växer mer och mer, och kommer att fortsätta så. Det ligger ju i allas intresse att vi kan minska användningen av fossila bränslen och därmed den negativa klimatpåverkan som det medför.

– Den här bilen är ett led i vår strävan att minska vårt klimatavtryck så mycket det går. Nu kan vi till och med transportera personbilar helt fossilfritt. Dragbilen går helt och hållet på biogas och trailerns hydraulik drivs av bilens batteri. Räckvidden med full tank är ca 40-45 mil så det lär i alla fall inte bli något problem på de vanliga småländska rutterna, där allt fler biogasmackar växer upp. Man kan i och för sig köra även på s.k. naturgas, men det tänker man försöka undvika så långt det går.

Hela Sverige

I stor utsträckning kommer den Scanian G410 med trailer att gå mellan Atteviks Bils anläggningar över snart sagt hela Småland. En hel del nybilar kommer att transporteras mellan orterna, men även en hel del skadade bilar. Vissa skador åtgärdas förstås på närmaste Atteviksverkstad, men de specialiserade skadeverkstäderna finns i Nässjö och Växjö och hit kommer bilar att köras från övriga orter.
– Bilen kommer nog att gå de flesta dagar i veckan och över i stort sett hela Sverige, fortsätter Leif Augustsson. Vi köper och säljer bilar över hela landet. Och så kommer vi att ha en hel del hemleveranser – det är en verksamhet som ökar stadigt.

Det där med hemleveranser kanske låter konstigt för många. Om man ska köpa en ny bil så vill man väl gärna känna och klämma på den lite grann innan man bestämmer sig? Och helst också köra en provtur.
Men tiderna förändras och även inom bilbranschen har näthandeln gjort sitt intåg och en allt större andel av bilköparna klickar sig fram på nätet till en lämplig bil och knappar in sin beställning där. Sedan får man den levererad hem till sig och har man något inbyte så kan biltransporten ta med det tillbaka.

– För oss som är lite äldre, så låter det här kanske konstigt, men för många yngre bilköpare är det helt naturligt.

 

Rolfo från Italien

Trailern är som tidigare nämnts av märket Rolfo – en italiensk vagn tillverkad av ett familjeföretag som startade någon gång på 1800-talet med tillverkning av hjul till hästtransporter. Biltransporter har man hållit på med sedan andra världskriget.

Generalagenten för Rolfo är Biltransportservice i Sverige AB, beläget i Alvesta. Därifrån sköter man försäljningen på den svenska marknaden och där gör man de modifieringar som behövs för att uppfylla svenska regler och kundernas önskemål.

– Den här trailern är av en helt ny modell, berättar Oskar Isling som representerar företaget vid leveransen. Modellen heter Blizzard 46. Den kom i somras och är framtagen speciellt för den svenska och finska marknaden. Det är en s.k. hybrid som går att köra både lastbilens kraftuttag och med elmotor.

I det här fallet kommer den bara att köras med el. Det finns helt enkelt inget kraftuttag på dragbilen. Det är naturligtvis en fördel både för klimatet och arbetsmiljön, eftersom bilen inte behöver stå och gå på tomgång under lastningen, som ju kan ta en bra stund. Trailern tar totalt 9 bilar som last.

Bara gas ingen Ad Blue

– Det här är en ren gasbil, kommenterar Mattias Forsell, försäljningschef på Atteviks Lastbilar AB. Den går på ren biogas och behöver ingen inblandning av något fossilt. Den har tändstift till skillnad från en dieselbil men behöver varken partikelfilter eller inblandning av Ad Blue. Bortfallet av dessa två komponenter skapar bättre uptime och starkare ekonomi för hela totalkostnadskalkylen på fordonet.

– Biogas är ju det klart bästa ur miljösynpunkt. Det är gas som bildas naturligt i t.ex. djurbesättningar och som med fördel bör tas tillvara. En biogasbil släpper naturligtvis ut koldioxid precis som alla andra. Skillnaden är att man bränner upp en gas som skulle haft ännu större miljöpåverkan oförbränd. På så sätt kan man säga att biogasbilen faktiskt har en positiv miljöpåverkan!

– Gasbilar är det som ökar mest bland våra bilar för alternativa drivmedel. Gasen finns i två varianter – som komprimerad eller som flytande.

Den här bilen drivs med komprimerad gas och har en räckvidd som lär vara alldeles tillräcklig för Atteviks Bils behov.

– Vi får gratulera Atteviks Bil till en miljömässigt bra affär som stämmer in i deras strävanden efter minskad miljöpåverkan.

Publiceringsdatum: 2022-01-26
Text: Rolf Johansson

Foto: Samuel Bergman och Rolf Johansson